Kiedy trenować?

Kiedy trenować?
pani psycholog

Agnieszka Zając

Przy doborze treningu zazwyczaj zastanawiamy się nad jego rodzajem, intensywnością, częstotliwością. Później wpisujemy treningi w wolne okienka w swoim harmonogramie. Rzadko myślimy o tym, o jaka pora będzie dla nas najlepsza na ćwiczenia. Rano, po południu czy wieczorem – każda pora ma swoje wady i zalety, ale warto przy podejmowaniu decyzji uwzględnić pewne prawidłowości.

 

Główną zaletą porannych ćwiczeń jest fakt, że w nocy organizm zużył już rezerwy energetyczne w postaci glikogenu, dlatego przy porannym treningu, zwłaszcza jeśli jesteśmy na czczo błyskawicznie zaczynamy spalać zapasy tłuszczu. Ćwicząc z rana podkręcamy też metabolizm, co pozwala na spalenie większej ilości kalorii w ciągu dnia.

Zwolennicy porannych treningów podkreślają, że ćwiczenia pomagają im się obudzić i wskoczyć na wyższe obroty. Pozytywnie nastawiają ich na cały dzień. Wielu osobom jednak trudno jest się zmobilizować z rana do ćwiczeń. Sama myśl o wcześniejszej pobudce napawa ich o dreszcze i motywuje do szukania wymówek, aby włączyć kolejną drzemkę. Szczególnie trudno jest zimą, gdy za oknem rano jest jeszcze ciemno, wtedy trudniej wyrwać się z objęć cieplutkiej kołdry. Przy porannych treningach trzeba również więcej czasu poświęcić na rozgrzewkę trzeba poświęcić więcej czasu. Rano nie powinny ćwiczyć osoby starsze, gdyż o tej porze jest większe ryzyko zawału. 

Popołudniowe i wieczorne ćwiczenia z kolei to świetny sposób na pozbycie się całodziennego stresu, oderwanie od problemów. Wieczorem temperatura ciała wzrasta, najwyższa jest ok. godziny 18:00, dzięki czemu maleje ryzyko kontuzji. Przyspieszenie metabolizmu przed snem spowoduje efektywniejsze spalanie kalorii także w nocy. Rozładowanie emocji w trakcie ćwiczeń pozwoli na łatwiejsze zaśnięcie. Dodatkowo to świetny sposób na pozbycie się napięć, które przez cały dzień mogły skumulować się w ciele. Nie należy jednak przesadzić, bo można uzyskać odwrotny efekt. Zbyt intensywne ćwiczenia wieczorem mogą powodować problemy z zaśnięciem. Pułapka w jaką wpadamy wieczorem to lista rzeczy, którą jeszcze dziś musimy zrobić zanim poćwiczymy, a o północy orientujemy się, że już za późno na trening i jesteśmy zbyt zmęczeni. 

W dyskusji dotyczącej najlepszej pory na trening wiele osób wskazuje także na procesy hormonalne, które zachodzą w naszym ciele każdego dnia i jak wpływają na skuteczność treningów. 

” Ci, którzy myślą, że nie mają czasu na uprawianie sportu, prędzej czy później będą musieli znaleźć czas na chorobę.”

– Edward Stanley 

Niezależnie od wszystkich tych czynników, zawsze pamiętaj, aby przede wszystkim słuchać swojego ciała. Są osoby, którym bardzo ciężko jest wstać rano, a co dopiero jeszcze ćwiczyć. Są też tacy, dla których godzina 6 rano wydaje się wręcz idealną porą na wysiłek. Bez względu na porę ćwiczenia będą efektywne, pod warunkiem, że będą wykonywane systematycznie.

Na początek oczywistość: jeśli planujesz ćwiczyć, to najpierw zastanów się, kiedy masz na to czas. Przykładowo, jeśli kończysz pracę lub inne obowiązki wieczorem, to trening, kiedy Twoje ciało jest zmęczone i zestresowane, może przynieść Ci więcej szkód niż korzyści. W takim wypadku lepiej ćwiczyć rano. Dzięki temu dasz sobie zastrzyk energii na cały dzień.

Jeśli jednak pracę rozpoczynasz bardzo wcześnie i możesz mieć problem z ćwiczeniem rano, wtedy najlepiej zaplanuj trening popołudniu lub wieczorem – pozwoli Ci to odreagować przeżycia z całego dnia i rozładować napięcie.

Zanim zdecydujesz, kiedy jest dla Ciebie najlepsza pora na trening, odpowiedz sobie na pytanie, czym tak właściwie jest trening? Dlaczego ma to tak duże znaczenie? Już tłumaczę. Każde ćwiczenie, niezależnie od jego charakteru i intensywności, to stres dla Twojego organizmu. Z czasem Twoje ciało przyzwyczaja się do tego stresu. 

Pamiętaj też, że o skuteczności treningu nie decyduje jego pora, tylko Twoje zaangażowanie i systematyczność. To, kiedy wykonasz trening nie ma aż tak dużego wpływu na jego rezultaty. W pierwszej kolejności zadbaj o właściwe odżywianie, regenerację i regularność swoich ćwiczeń, a szybko dostrzeżesz, że Twoje ciało się zmienia. W końcu, ważniejsze niż wykonanie treningu o odpowiedniej porze, jest wykonanie go w ogóle!

trenować rano czy wieczorem?

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *